dc.contributor | Evensen, Per-Idar | en_GB |
dc.date.accessioned | 2018-10-05T12:58:06Z | |
dc.date.available | 2018-10-05T12:58:06Z | |
dc.date.issued | 2017-04-06 | |
dc.identifier | 1401 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-464-2899-4 | en_GB |
dc.identifier.other | 17/00879 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.12242/1316 | |
dc.description.abstract | Active protection systems (APSs) for combat vehicles have been under development for several
decades. During the last few years this technology has matured, and several systems are
currently being fielded. Examples of such systems are the Russian-made Arena, Raytheon's
Quick Kill, as well as Iron Fist and Trophy used by the Israel Defence Forces (IDF).
In order to equip entities in our combat simulations with active protection systems, we have
implemented a model of a generic hard-kill APS for entities in the simulation tool Virtual
Battlespace (VBS). An APS using hard-kill measures generally means that the incoming
projectiles are physically intercepted and destroyed or degraded.
The modelled APS performs the same sequence of actions as a real APS. It detects, classifies
and tracks, and intercepts incoming projectiles. Our generic APS model can easily be
configured and calibrated to simulate most existing, and possible near-future, hard-kill APSs.
The APS model has been implemented using the VBS scripting language. It can be used by
both virtual and constructive entities in VBS. For virtual entities a graphical user interface (GUI)
showing the status of the APS has been designed and implemented. This GUI has been
implemented in VBSFusion, which is a C++-based application programming interface (API) for
VBS. | en_GB |
dc.description.abstract | Aktive beskyttelsessystemer (Active protection systems (APSs)) for stridskjøretøy har vært
under utvikling i flere tiår. I løpet av de siste årene har denne teknologien blitt mer moden, og
flere systemer er nå i operativ bruk. Eksempler på slike systemer er russiske Arena, Quick Kill
fra Raytheon, samt Iron Fist og Trophy som er i bruk i det israelske forsvaret.
For å kunne utstyre entitetene i våre stridssimuleringer med aktive beskyttelsessystemer, har vi
implementert en modell av et generisk, “hard-kill” APS for entiteter i simuleringsverktøyet Virtual
Battlespace (VBS). At et aktivt beskyttelsessystem anvender motmidler klassifisert som “hardkill”,
betyr at de innkomne prosjektilene fysisk avskjæres og ødelegges eller degraderes.
Vår APS-modell utfører den samme sekvensen av handlinger som et reelt APS. Den detekterer,
klassifiserer og tracker, og avskjærer innkomne prosjektiler. Vår generiske modell kan enkelt
konfigureres og kalibreres til å simulere de fleste eksisterende, og mulige framtidige, “hard-kill”
aktive beskyttelsessystemer.
APS-modellen har blitt implementert i det innebygde skriptspråket i VBS (VBS scripting
language). Den kan brukes av både “virtual” og “constructive” entiteter i VBS. For “virtual”
entiteter har vi utviklet et grafisk brukergrensesnitt som viser statusen til det aktive
beskyttelsessystemet. Det grafiske brukergrensesnittet har blitt implementert i VBSFusion, som
er et C++-basert programmeringsgrensesnitt for VBS. | en_GB |
dc.language.iso | en | en_GB |
dc.title | Modelling and implementation of a generic active protection system for entities in Virtual Battlespace (VBS) | en_GB |
dc.subject.keyword | Modellering og simulering | en_GB |
dc.subject.keyword | Aktive beskyttelsessystemer | en_GB |
dc.subject.keyword | Simuleringsmodeller | en_GB |
dc.subject.keyword | Simuleringsverktøy | en_GB |
dc.subject.keyword | Virtual Battlespace (VBS) | en_GB |
dc.source.issue | 17/00879 | en_GB |
dc.source.pagenumber | 29 | en_GB |