Interactive Terrain Editor (ITED)
Abstract
In military Modelling and Simulation (M&S) the synthetic natural environment (SNE) is a very
important component. The first and most obvious aspect is the visual quality a high detail, high
resolution SNE makes achievable. Other, but not less important aspects are concerned with the
interaction between simulation components, human actors and the SNE.
There has been a gap in the tool chain for design and modification of elevation data for use in
M&S. Most available tools either offer low-level editing functionality that is hard to use for
sculpting realistic looking terrains, especially if the terrains need to be of a certain size, or they
offer high level design mechanisms that are hard to tune and in general unable to produce realistic
terrains. This is more valid for geo-typical than geo-specific terrains, but also the latter kind may
need editing and enhancements.
This report discusses the field of elevation data generation and modification and presents the FFI
developed tool Interactive Terrain Editor (ITED) that aims to fill the gap in the available tool chain
for elevation data processing. I militær modellering og simulering (M&S) er det syntetiske, naturlige og menneskeskapte miljøet
(SNE) en veldig viktig komponent. Det mest iøyenfallende aspektet er den visuelle kvaliteten et
detaljrikt SNE med høy oppløsning gjør mulig. Andre, men ikke mindre viktige aspekter er
tilknyttet simulerte komponenters og menneskelige spilleres interaksjoner med miljøet.
Det har hittil vært et hull i det verktøysettet som har vært tilgjengelig for design og modifikasjon av
høydedata for bruk i M&S. Det fleste tilgjengelige verktøy tilbyr enten lav-niva˚
editeringsoperasjoner som er vanskelige a bruke for ˚ a lage terreng med realistisk utseende, spesielt ˚
hvis terrengene er av en viss størrelse, eller sa tilbyr de høy-niv ˚ a mekanismer som er vanskelige ˚ a˚
konfigurere og generelt sett ikke i stand til a produsere realistiske terrreng. Dette er mer gyldig for ˚
geotypiske enn geospesifikke terreng, men ogsa høydedatasett av den sistnevnte typen kan trenge ˚
bearbeiding og forbedringer.
I denne rapporten diskuteres eksisterende metoder og verktøy for generering og bearbeiding av
høydedata. I tillegg presenteres verktøyet Interactive Terrain Editor (ITED). ITED utvikles ved FFI
og bidrar til a tette det nevnte hullet i verktøysettet for bearbeiding av høydedata.