Hvordan gjennomføre krigs- og krisespill? - en håndbok for spill ved FFI
Abstract
Denne rapporten er primært ment å gi en innføring i planlegging og gjennomføring av krigsspill i
ulike formater. Rapporten består av to hoveddeler. Den første delen beskriver den historiske
utviklingen av krigsspill og diskuterer under hvilke vilkår det er hensiktmessig å gjennomføre
spill. Konklusjonen er at spillformen primært egner seg når man står overfor problemstillinger
uten noen klar struktur og hvor de prosesser man søker å studere er lite kjent. Den andre delen av
rapporten består av mer praktiske anvisninger for planlegging, forberedelse og gjennomføring av
spill. Gitt den store bredde av spillaktiviteter som eksisterer i dag, både innen- og utenfor
Forsvaret, er det imidlertid bare mulig å dekke et relativt begrenset utsnitt. Det er lagt vekt på å
beskrive spillaktiviteter innenfor den tradisjonen som er utviklet ved FFI. Dette innebærer en
vektlegging av politisk-militære spill i mer eller mindre seminarlignende spillformater. Rapporten
beskriver også den senere tids utvikling av spill i mer realistiske, øvelsesorienterte formater. This report is primarily conceived of as an introduction to the planning and execution of war
games. The report consists of two main parts. The first part describes the historical development
of war games and discusses advantages and disadvantages of gaming. The main conclusion is that
gaming is appropriate when one is confronted with weakly structured problems with no definite
solutions and with little known internal processes. The second part of the report consists of
practical instructions for the planning and execution of war games. Given the broad spectrum of
game activities that exists today, both within and outside the military organisation, it is only
possible to cover a minor segment. In this report the emphasis is on the specific gaming tradition
that has been developed at the FFI. This tradition focuses on political-military games and
seminar-like game formats. Some emphasis is also put on outlining development of more realistic
exercise-oriented game formats that have been developed over the last few years.