Measuring combat effectiveness
Abstract
Much of the work we do at the Norwegian Defence Research Establishment (Forsvarets
forskningsinstitutt – FFI) is related to developing and testing solutions (concepts, technologies,
etc.) that might increase combat effectiveness. But what is really meant by combat effectiveness,
which factors affect combat effectiveness, and how can combat effectiveness be quantified and
measured? These are the three main questions we address in this report.
There is no precise and unambiguous definition of combat effectiveness. However, combat
effectiveness can in general be said to be a measure of a combat system’s ability to solve a given
task or mission, or a measure of how well a combat system solves a given task or mission. In this
context, a combat system can for example be a weapon system, a group of fighting entities, a
force structure element, or a force structure.
Generally, there are mainly two directions regarding which factors that are important for combat
effectiveness. The first direction looks at combat effectiveness mainly as a result of human
factors. The other direction has a more holistic view of combat effectiveness and is concerned
with all factors that can possibly affect the course of a battle, including both human and material
resources, environment, and task or mission. In this report, we will follow the holistic view of
combat effectiveness.
Measuring and analyzing combat effectiveness is a complex and challenging task. Data from realworld
warfare are often scarce, and it is of course not possible to experiment with warfare in the
real world. Modelling and simulation (M&S) is therefore essential for experimenting with different
weapon systems and force structure elements. Combat models, however, are simplifications and
will never represent all aspects of reality. Simulation of modern combat with sufficient realism is
very challenging, especially when it comes to human factors.
What we are mainly interested in, is to assess and compare the relative combat effectiveness of
different combat systems executing the same task or mission against the same enemy. To
estimate the relative combat effectiveness between two or more combat systems is something
that usually can be done, with sufficient confidence, by using simulations and simulationsupported
wargames.
In this report we first describe the background for this work. Then, we give an introduction to
modelling and simulation (M&S) of combat. After this, we discuss what combat effectiveness
means from a system-theoretic perspective, present some definitions of combat effectiveness,
and discuss the factors that can affect combat effectiveness. Moreover, we describe and discuss
some of the approaches for quantifying and measuring combat effectiveness that have been
suggested in the literature. Finally, we discuss how we use simulations and simulation-supported
wargames to assess and compare the relative combat effectiveness of different combat systems. Mye av arbeidet vi gjør ved Forsvarets forskningsinstitutt (FFI) er relatert til utvikling og testing av
løsninger (konsepter, teknologier osv.) som kan øke stridseffektivitet. Men hva menes egentlig
med stridseffektivitet, hvilke faktorer påvirker stridseffektivitet, og hvordan kan stridseffektivitet
kvantifiseres og måles? Dette er de tre hovedspørsmålene vi diskuterer i denne rapporten.
Det finnes ingen presis og entydig definisjon av stridseffektivitet. Imidlertid kan stridseffektivitet
generelt sies å være et mål på et stridssystems evne til å løse en gitt oppgave eller et gitt oppdrag,
eller et mål på hvor godt et stridssystem løser en gitt oppgave eller et gitt oppdrag. I denne
sammenhengen kan et stridssystem for eksempel være et våpensystem, en gruppe av
kampentiteter, et styrkestrukturelement eller en styrkestruktur.
Generelt finnes det hovedsakelig to retninger vedrørende hvilke faktorer som er viktige for
stridseffektivitet. Den første retningen ser hovedsakelig på stridseffektivitet som et resultat av
menneskelige faktorer. Den andre retningen har et mer helhetlig syn på stridseffektivitet og er
opptatt av alle faktorer som kan påvirke forløpet i en strid, inkludert både menneskelige og
materielle ressurser, miljø og oppgave eller oppdrag. I denne rapporten vil vi følge det helhetlige
synet på stridseffektivitet.
Å måle og analysere stridseffektivitet er en kompleks og utfordrende oppgave. Data fra krig i den
virkelige verden er ofte vanskelig å få tak i, og det er selvfølgelig ikke mulig å eksperimentere
med krigføring i den virkelige verden. Modellering og simulering (M&S) er derfor avgjørende for å
eksperimentere med forskjellige våpensystemer og styrkestrukturelementer. Modeller av strid er
imidlertid forenklinger og vil aldri representere alle aspekter av virkeligheten. Simulering av
moderne strid med tilstrekkelig realisme er svært utfordrende, spesielt når det gjelder
menneskelige faktorer.
Det vi hovedsakelig er interessert i, er å vurdere og sammenlikne den relative stridseffektiviteten
til forskjellige stridssystemer som utfører samme oppgave eller oppdrag mot samme fiende. Å
estimere den relative stridseffektiviteten mellom to eller flere stridssystemer er noe som vanligvis
kan gjøres, med tilstrekkelig pålitelighet, ved å bruke simuleringer og simuleringsstøttede
krigsspill.
I denne rapporten beskriver vi først bakgrunnen for dette arbeidet. Deretter gir vi en introduksjon
til modellering og simulering (M&S) av strid. Etter dette diskuterer vi hva stridseffektivitet betyr fra
et systemteoretisk perspektiv, presenterer noen definisjoner på stridseffektivitet og diskuterer
faktorene som kan påvirke stridseffektivitet. Videre beskriver og diskuterer vi noen av
tilnærmingene for å kvantifisere og måle stridseffektivitet som er foreslått i litteraturen. Til slutt
diskuterer vi hvordan vi bruker simuleringer og simuleringsstøttede krigsspill til å vurdere og
sammenlikne den relative stridseffektiviteten til forskjellige stridssystemer.